1. Hjem
  2. Vekst og optimisme i Idéhus

 

 

 

4751222.jpg

Vekst og optimisme i Idéhus

Med rekordoppslutning arrangerte Idéhuskjeden sitt årsmøte i Trondheim i januar.

– Idéhus har aldri hatt så mange forhandlere som nå, og medlemmene våre ser positivt på fremtiden. Ordretilgangen for 2018 er god, sier markedssjef John Fornes.

Idéhus kunne notere seg for flere rekorder i 2017. Med 77 forhandlere fra Lyngdal i sør til Alta i nord, begynner kjeden å nærme seg ambisjonen om å være landsdekkende.

– Målet for 2018 er å bli 90 forhandlere, og da skal det ikke være så mange hvite flekker på kartet igjen, sier markedsleder John Fornes. Han har god tro på å nå målet; flere forhandlere har meldt sin interesse.

For å serve medlemmene best mulig, ble det ansatt tre nye på kjedens hovedkontor i Trondheim i fjor; en arkitekt og to ingeniører.

– Vi opplever også en jevn pågang fra disse yrkesgruppene med forespørsel om jobbmuligheter hos oss. Det tolker vi både slik at vi har et godt omdømme, og at folk ser muligheter i denne bransjen, sier John Fornes.

Idéhus har aldri bygget så mange hytter som i 2017, og aktivitetsnivået er høyt. I en situasjon med generell nedgang i antall boenheter, er Idéhus tilfreds med å holde nivået på det feltet. Medlemmene satte også innkjøpsrekord gjennom kjeden i fjor, med en vekst på hele 30 prosent.

Idéhus lanserer en ny hyttekatalog i løpet av våren 2018, og en ny huskatalog kommer til høsten.

Årsmøtet, som ble arrangert på «hjemmebane» i Trondheim på hotell Scandic Nidelven, inkluderte både foredrag og et faglig kurs med oppdatering på endringer i «Bustandoppføringslova», samt en minimesse med rekordmange 27 utstillere.

Alex Rosén var konferansier på festmiddagen hvor det også var overrekkelse av de tradisjonelle kjedeprisene. Hver prisvinner mottok et grafisk trykk av Håkon Bleken, samt diplom og blomster. Prisene ble overrakt av kjedeleder Pål By og teknisk leder Ole Martin Østby.

Årets forhandler ble Idéhus BH Bygg Eidfjord AS. Begrunnelsen var at dette er en forhandler som «har fokus på sin kjernevirksomhet, leverer gode og stabile salgstall, har ambisjoner for fremtiden, synbar i sitt markedsområde og representerer Idéhus på en god måte.»

Prisen som Årets nykommer, gikk til Idéhus Helgeland (Brønnøysund). «En forhandler som virkelig har gått inn for konseptet», het det i begrunnelsen. Det gikk ikke lenge før firmaet endret navn og ansatte en egen selger og opprettet et salgskontor med salgsutstilling i sitt nærområde. Idéhus Helgeland markedsfører seg og kjeden på en god måte, ikke bare lokalt, men også langt utenfor sitt markedsområde til det beste for kjeden. «En nykommer vi har stor tro på», konkluderte prisoverrekkerne.

Årets lojalitetsprisgikk til Idéhus Ålesund AS, en forhandler som er lojal til innkjøpsavtalen med Byggeriet Norge, og som markedsfører og representerer Idéhus på en god måte i sitt markedsområde.

Blant mange gode leverandører, var det for juryen ikke enkelt å kåre en vinner, men prisen Årets leverandør gikk til Hagen AS, Stryntrappa. Det er en leverandør som har trappet opp sin satsing mot Idéhuskjeden og som kan vise til en meget bra økning.

Kilde: http://www.bygg.no/article/1343794?image=dp-image105478-1343797