1. Hjem
  2. Forsiktig optimisme i Idéhus

Forsiktig optimisme i Idéhus

TRONDHEIM: Tross en del usikkerhetsfaktorer, tillater Idéhusgruppen AS seg være forsiktige optimister for 2022 og tiden framover. – Vi har absolutt ambisjoner om å ekspandere og øke både antall forhandlere og produserte boenheter i 2022, sier en offensiv daglig leder Pål By til Byggeindustrien /Bygg.no i forbindelse med kjedens årssamling som ble holdt i Trondheim 17.-19.mars.

På landssamlingen ble kjedens nye huskatalog med en rekke nye modeller, presentert for forhandlere og leverandører. Senere i år kommer også en ny hyttekatalog. Begge disse gir grunnlag for optimisme, mener By. 

 

Idéhus---Daglig-leder-Pål-By-web.jpg

Daglig leder Pål By ønsket 150 forhandlere og leverandører velkommen til festmiddagen.

 

Han selverkjenner at Idéhus har en del å gå på når det gjelder salg, men velger å se det som et potensiale framfor en svakhet. – Vi vet at vi er kjempedyktige fagfolk på det å bygge, men ser også at salg blir stadig viktigere. Derfor lanserte vi på landssamlingen ekstra satsing på vårt «salgsakademi» med nye hjelpeverktøy, inkludert ni videoer som skal styrke forhandlernes kunnskap, forståelse om salgsprosessen, og dermed deres evne til å selge, forteller By.
Landssamlingen hadde en rekke faglige orienteringer og samlinger. På lørdagens leverandørmesse presenterte 24 leverandører sine produkter. Landssamlingen ble holdt på Scandic Nidelven Hotel, og Bjarne Brøndbo var konferansier under lørdagens festmiddag.

 

IDÉHUS-FORHANDLERMESSE-2-web.jpg

Idéhus forhandlermesse 2022

 

IDÉHUS-FORHANDLERMESSE-2-web2.jpg

Idéhus forhandlermesse 2022

Tre år siden sist – på godt og vondt

Det er tre år siden sist Idéhus hadde landssamling, og i sin realistiske, bittersøte velkomsthilsen til festmiddagen lørdag 19. mars, nevnte By noen av begivenhetene som på godt og vondt har preget både bransjen og samfunnet. Det har vært alt fra barkebilleangrep i Canada som påvirket tømmer/materialpriser, via covid-pandemi og redusert arbeidsinnvandring, lasteskip som sperret Suez-kanalen, til dels galopperende råvare- og materialpriser og dagens situasjon med høye energipriser, inflasjonsfare og varsel om renteøkninger.

– Det er tunge tak for mange. Nå begynner folk flest å merke det, og veien kan være kort til å synes synd på seg selv. Men jeg skal si ett ord som kanskje setter det vi bakser, og våre utfordringer i et litt annet perspektiv, nemlig Ukraina, sa daglig leder Pål By.

 

Én million til Flyktninghjelpen

– En grusom og helt meningsløs krig har ført til at et enormt antall mennesker brutalt er blitt drept eller drevet på flukt midt i hjertet av Europa, tre timers flytid fra oss, sa By som kunngjorde at Idéhusgruppens ledelse, på vegne av hele kjedefamilien, har besluttet å gi én million kroner til Flyktninghjelpen og deres arbeid for ukrainske flyktninger.

– Vi utfordrer og oppfordrer også alle de andre huskjedene, og gjerne flere aktører i byggebransjen, til å gjøre det samme, sa Pål By.
Til massiv applaus overrakte han deretter en sjekk på én million kroner til Flyktninghjelpen som var representert ved bedriftsrådgiver Marie Lilleborgen.

– Vi setter enormt pris på gaven og initiativet fra Idéhus, takket Lilleborgen. Hun ga landsmøtet en sterk situasjonsrapport om den dramatiske og kaotiske situasjonen som endrer seg time for time og dag for dag, og hun redegjorde for hvilke grunnleggende tjenester og behov gaven fra Idéhus vil være med å dekke. – Å få denne gaven nå bidrar til at vi kan være på plass for folk når nøden er størst, sa Marie Lilleborgen.

 

donasjon-ukraina-idehus.jpg

Daglig leder Pål Bye (t.h.) overrekker sjekken på én million kroner til Marie Lilleborgen fra Flyktninghjelpen.)

 

Tre prisvinnere

Festmiddagen var som vanlig også arena for kåring og hyllest av årets prisvinnere. I år var det tre kategorier, hvor vinnerne foruten diplom og blomster også fikk et grafisk trykk av Håkon Bleken. Prisene ble overrakt av teknisk leder Ole Martin Østby, assistert av daglig leder Pål By og markedsleder John Fornes.

I stedet for selv å kåre vinnere, hadde Idehus-ledelsen i år overlatt til sine forhandlere å både foreslå og stemme fram «Årets leverandør», og vinneren ble Optimera Monter. I begrunnelsen for valget av Optimera Monter heter det blant annet at de alltid er hyggelig og serviceinnstilt, har god oppfølging, er god på logistikk, og at de stiller opp når utfordringer oppstår. Østby understreket det spesielle i at Optimera Monter bare har vært Idéhus-leverandør i noen få år, men har likevel rukket å markere seg så sterkt og positivt at et stort flertall av forhandlerne sår bak valget av prisvinneren. Helene Gilje og Marius Hegge mottok prisen på vegne av Optimera Monter.

 

Årets-leverandør---Optimerea-Monter-web.jpg

Helene Gilje og Marius Hegge mottok prisen som «Årets leverandør fra teknisk leder Ole Martin Østby

 

Vinneren av «Årets lojalitetspris» ble D-S Bygg AS i Sauda. I begrunnelsen heter det at D-S Bygg har vært tilknyttet Idehus helt i fra oppstarten i 2014 og lojal til konseptet hele tiden. De ble karakterisert som ekstrem lojal på innkjøp, de bruker tjenestene fra kjedkontoret, stiller opp og støtter lojalt opp om kjedens arrangement og er lojal til kjedenes profil. – Vi velger å tro at med sin lojalitet til Idehus har bidratt til denne forhandleren har tatt store markedsandel i sitt markedsområde, sa teknisk leder Ole Morten Østby.

 

Årets-Lojalitetspris-D-S-Bygg-1-web.jpg

Daglig leder og prisvinner Vidar Jensen i D-S Bygg AS flankert av (fra venstre) Idéhusgruppens tekniske leder Ole Martin Østby, daglig leder Pål By og markedsleder John Fornes (t.h.)

 

Tønsberghus AS ble tildelt prisen som «Årets forhandler» i Idéhus-kjeden. I begrunnelsen understrekes at prisen går til en forhandler som representerer Idéhus meget godt i sitt markedsområde. Tønsberghus AS har doblet sin omsetning etter at de kom inn i kjeden, og tar stadig nye markedsandeler i sitt område. Forhandleren er lojal til konseptet, bruker tekniske tjenester, er lojal på innkjøp og flink til å profilere seg lokalt. Tønsberghus stiller alltid opp på kjedens arrangementer, og er en positiv og aktiv forhandler som bidrar stort til at Idéhus skal bli bedre. Tønsberghus AS har vært forhandler siden 2016, og har et stort potensial for videre vekst og utvikling sammen med Idéhus, mente teknisk Ole Martin Østby.

 

Årets-leverandør-Tønsberghus-1-web.jpg

Daglig leder og prisvinner Trond Bakken Johannessen i Tønsberghus AS flankert av Idéhusgruppens ledelse (fra venstre) teknisk leder Ole Martin Østby, daglig leder Pål By og markedsleder John Fornes.